Projecten

Burgerschapslessen

Onze burgerschapslessen zijn ontworpen om leerlingen te betrekken bij maatschappelijke thema’s en hen te helpen hun sociale en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen. We maken gebruik van diverse creatieve werkvormen om het onderwijs interactief en boeiend te maken. Dit omvat onder andere:

Debatlessen

Leerlingen leren argumenteren, kritisch denken en respectvol discussiëren over actuele onderwerpen.

Gesprekskringen

In kleine groepen voeren leerlingen gesprekken over uiteenlopende thema’s, waarbij luistervaardigheid en empathie centraal staan.

Dialoog

Door middel van gestructureerde dialogen leren leerlingen verschillende perspectieven te begrijpen en hun eigen standpunten helder te verwoorden.

Theaterlessen

Wij bieden op maat gemaakte theaterlessen voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Ons aanbod is afgestemd op de thema’s en projecten van de school, waardoor de lessen naadloos aansluiten bij de leerdoelen van de leerlingen. De theaterlessen stimuleren creativiteit, zelfexpressie en samenwerking. Ons programma omvat:

Onderbouw

Introductie tot basis theatertechnieken en expressieve vaardigheden.

Middenbouw

Verdieping van expressieve vaardigheden en basisprincipes van theatertechnieken.

Bovenbouw

Verfijning van theatertechnieken en zelfregie in het creëren van theaterstukken.

Workshop “Wie ben ik?”

De workshop “Wie ben ik?” van Stichting KIEF-KIEF richt zich op het versterken van het zelfbewustzijn en de groepsdynamiek van jongeren. Tijdens deze interactieve sessie worden leerlingen uitgedaagd om na te denken over hun eigen identiteit, de invloed van groepsdruk, en hun toekomstperspectief. Met behulp van een innovatieve online tool, krijgen de jongeren op een speelse en boeiende manier inzicht in hun eigen gedrag en keuzes. Door persoonlijke reflectie en open groepsgesprekken leren ze hoe ze op een positieve manier kunnen bijdragen aan hun omgeving, zowel op school als daarbuiten. Deze workshop helpt hen bij het maken van bewuste keuzes en versterkt hun zelfvertrouwen in de overgang naar nieuwe levensfasen.

 

VO Portofolio

We vinden het van cruciaal belang om leerlingen al vóór hun overstap naar de middelbare school weerbaar te maken tegen nieuwe invloeden. In de brugklas komen ze namelijk in aanraking met nieuwe sociale kringen, wat zonder de juiste weerbaarheid kan leiden tot negatieve invloeden en op termijn voor problemen kan zorgen.

Tijdens het project voor groep 7/8 werken we intensief aan weerbaarheid, identiteit en creativiteit binnen het kader van Burgerschap. Leerlingen ontdekken hun eigen identiteit, worden gestimuleerd om hun creativiteit te uiten, en krijgen training in bewustwording ter voorbereiding op de middelbare school. Ze werken toe naar een presentatie waarin ze hun kernwaarden verwoorden in een woordkunstwerk, terwijl ze tegelijkertijd leren over normen en waarden die hun identiteit versterken.

Halal cultuur- en educatieaanbod

Onze cultuur- en educatieaanbod is ontwikkeld voor leerlingen van Islamitische basisscholen. Wij zijn ons bewust van de normen en waarden en ontwikkelen en geven de projecten vanuit cultuur- en religiesensitiviteit. De lessen stimuleren creativiteit, zelfexpressie en samenwerking. Ook richten we ons op de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen.

Project Salaam

Cultuur- en burgerschapslessen vanuit Islamitische normen en waarden

Bekijk hieronder één van onze projecten:

In gesprek

Dit project richt zich op gesprekvoering, debattechnieken en presenteren. Leerlingen leren effectief communiceren, hun mening te onderbouwen en respectvol in debat te gaan met anderen.

Eindpresentatie groep 8

Voor groep 8 hebben we een speciaal theaterprogramma waarbij leerlingen hun theaterlessen afsluiten met een eindpresentatie die ze samen met twee ervaren theaterdocenten ontwikkelen. Deze presentaties zijn volledig halal en van topkwaliteit. Het programma is erop gericht om zelfvertrouwen op te bouwen en presentatievaardigheden te verbeteren, terwijl de leerlingen hun culturele en religieuze identiteit ontdekken en waarderen, gebaseerd op Islamitische normen en waarden.

Omdat het traject volledig op maat wordt gemaakt, raden we aan om minimaal 5 maanden van tevoren te beginnen met de theaterlessen en repetities, vooral als de eindpresentatie in juli gepland is. Zo zorgen we ervoor dat de leerlingen optimaal voorbereid en vol vertrouwen het podium op gaan.

Theaterlessen

Deze lessen zijn specifiek ontworpen om theatrale vaardigheden te ontwikkelen binnen een Islamitische context, volledig halal en op maat gemaakt. Ze bevorderen niet alleen zelfexpressie en culturele bewustwording, maar kunnen ook naadloos aansluiten op andere lessen en projecten binnen het curriculum. Zo helpen we leerlingen hun identiteit op een creatieve en betekenisvolle manier te verkennen en te uiten.

Theatrale vertelling De Vijgenboom

Duik in het hartverwarmende verhaal van een meisje dat haar reis maakt van Marokko naar Nederland, een verhaal dat haar hele leven beslaat, van haar jeugd tot haar gouden jaren. “De Vijgenboom” neemt je mee door de diepgaande emoties en uitdagingen die haar pad hebben gevormd, gebaseerd op de ware ervaringen van de eerste generatie migrantenvrouwen.

Deze unieke theatrale vertelling, geheel volgens Islamitische richtlijnen en volledig halal, wordt ondersteund door prachtige anasaheed muziek, uitgevoerd met alleen Douff-instrumenten en vocals. Het verhaal wordt verteld aan de hand van zes symbolische objecten die je door generaties heen voeren, en het onthult de wortels van onze samenleving in Nederland.

Het programma is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar en omvat niet alleen de vertelling van een halfuur, maar ook een aansluitend educatief burgerschapsprogramma. Dit kan speciaal voor leerlingen worden georganiseerd, of als een ouder-kind activiteit. Bijzonder aan dit project is dat we op scholen langskomen met twee docenten, alles opbouwen in een gekozen ruimte, en daarna de leerlingen laten genieten van dit meeslepende verhaal. We bieden daarbij ook educatieve werkbladen en kleurplaten voor de jongste deelnemers.

Sunnah Academie

De Sunnah Academie is een speciaal vakantieproject dat kinderen van 8 tot 13 jaar de kans biedt om gedurende drie weken intensief kennis te maken met de waarden en praktijken van de Sunnah, gecombineerd met een breed scala aan activiteiten. Dit programma kan in samenwerking met scholen worden georganiseerd en biedt een unieke mix van educatie, kunst, cultuur, sport, en avontuurlijke ervaringen.

Tijdens de Sunnah Academie Zomerschool 2024, georganiseerd door Stichting KIEF-KIEF in samenwerking met basisschool De Zijderoute, hebben kinderen hun kennis van taal, rekenen en Islam kunnen verdiepen, terwijl ze deelnamen aan Sunnah-geïnspireerde activiteiten zoals paardrijden, MMA (worstelen), boogschieten, kalligrafie, wetenschap, en ondernemerschap. Een bijzonder hoogtepunt was het bezoek aan het Islam Experience Center in Rotterdam, waar de kinderen hun begrip van de Islam verder konden verrijken.

Dit project wordt tijdens de schoolvakanties aangeboden en kan in samenwerking met scholen worden gerealiseerd. Het is belangrijk om het programma ruim van tevoren aan te vragen om een optimale planning en uitvoering te waarborgen. De Sunnah Academie biedt een onvergetelijke ervaring die kinderen helpt om te groeien in hun kennis en praktijken binnen een Islamitische context.